Tisztelt főigazgató úr, nem tudom, hogy jó, vagy rossz a tűzoltó szakma számára az, hogy Ön lett a vezető, amióta ez a beosztás pusztán a politika egy részévé vált.
De ettől függetlenül remélem, hogy Ön tudja miről beszél, amikor a tűz oltása és azok, akik ezt végzik kerülnek szóba!
Fontosnak tartom ezt kiemelni, annak tudatában, hogy milyen embereket bujtat, juttat a katasztrófavédelem, mint árnyékszervezet magas beosztások mögé és tűzoltó tiszti, főtiszti rendfokozathoz.
Nekem volt egy parancsnokom, aki nagyon szerette a tűzoltóságot, a beosztását, a hatalmat, a fizetést. Neki egy baja volt, hogy a tűzoltóságon ott voltak a tűzoltók is. Azt nem tudta, hogy mivel foglalkoznak, mit csinálnak ezek az emberek, mert soha nem volt ott egyetlen tűznél sem, soha nem volt ott egyetlen balesetnél sem. Így Ő csak azt látta, hogy Mi mit csinálunk a laktanyába, ezért kitalált különböző programokat nekünk, oktatásokat, karbantartásokat, vizsgákat, amiknek igazából semmi értelme nem volt. Kifejezetten rossz szemmel nézte és pofákat vágott, amikor jött a riasztás és kivonultunk. Elrontották a játékát.
Szerencsére sokat nem volt ebben a beosztásban, de így is két évünkbe telt, mire sikerült leváltatnunk az önkormányzati rendszerben.
Azért írok most, mert egyre több az olyan ellenőrzés, amin egyértelműen keresik a hibát. Ennek hangot is adva a vezetők felé, egyértelművé teszik, hogy nem lehet hibamentes az ellenőrzés, mert a felettesek ezt nem engedik, volt amikor félre is hívott az egyik, hogy mutassak már valami hibát. Nem kívánom ide írni ezeket a vezetőket, gondolom ismeri az OKF szervezeti felépítését.
A legutóbbi ellenőrzésen abba kötöttek bele, hogy a szolgálati naplóban a névsor lap széle szakadt és gyűrött, vagy abba hogy a tantermi foglalkozáson az egyik kollégán csak póló volt. Azt miért nem veszik észre, hogy nincs fűtés, nincs tisztítószer, nem jön meg a fizetés időben, vagy kevesebb fizetés jön, nem jók a tűzoltóautók, csökkentett létszámmal látunk el szolgálatot, a hat fő helyett öten, a négy fő helyett hárman, egy sofőrnek 2-3 autón kell lennie egyszerre, ha a vízszállító helyett a műszakit riasztják, vissza kell menni autót cserélni.
Ezekkel a folyamatos és értelmetlen ellenőrzésekkel azt érik el, hogy az állomány retteg és nem bízik senkiben. Nekünk nem lehet hibázni, mert egyből jön a fenyítés, hadbíróság. Rettegnek, mert olyanok döntenek rólunk, akiknek a valóságban nincs erre kompetenciájuk. Nem bíznak senkiben, mert látják, hogy vannak egyenlőbbek az egyenlők között és a valós problémákat nem tárja föl senki, a valós bajoknak nincs felelőse, sem a hivatali visszaéléseknek, sem a hatalommal való visszaéléseknek. Ehhez is a felettesek jóváhagyása kell, nem kívánom ide írni ezeket a vezetőket, gondolom ismeri az OKF szervezeti felépítését.
Szerencsénkre a munkánkban soha nem találnak hibát , a tűzoltás és a műszaki mentés során van egyedül biztonságban a tűzoltó a katasztrófavédőtől. A gyakorlatokat is megfelelőre végre tudjuk hajtani.
Azonban amikor a kirendeltségre vissza kell mennünk, ott nagy a baj. Kezdődik minden elölről. Írnám, hogy ha vége a szolgálatnak, felszabadul az ember, de sajnos nem. Olyan határidőket kapunk egy-egy hivatalos okirat kitöltésere, családi adókedvezmény, pótszabadság, cafeteria, hogy sokszor a szabadnapomon, szabadságomon kell bemenni kitölteni a papírt. Jómagam még csak-csak megoldom, de aki 50-60 km-ről jár dolgozni az már nehézkesen és nekik nem jár szolgálati gépkocsi, meg költségtérítés, meg lakhatás, mint a katasztrófavédőknek.
Ha viszont én kérek valamit, akkor nem kell betartani a határidőket A szolgálatparancsnokokat szabadnapjuk és szabadságuk ideje alatt is zaklatja a parancsnok és olyan feladatokkal látja el, amiket csak szolgálati időben kellene elvégezni, de szereti a kirendeltségvezető, vagy a hatósági osztály is átruházni a feladatokat a vonulósokra: iparbiztonsági, tűzvédelmi, kéményseprési, szemétszállítási, vízügyi, polgári védelmi ügyeket. Viszont a fizetését egyik sem adja oda. Ezeket a problémákat sem tárja fel soha, semmilyen ellenőrzés, pedig van ilyen szolgálat. Nem kívánom ide írni ezeket a vezetőket, gondolom ismeri az OKF szervezeti felépítését.
Ezeket a problémákat tetézi a laktanya állapota is. Azon nem csodálkozom, hogy egy megyei igazgatónak, humán-szolgálati vezetőnek ,vagy a gazdasági vezetőnek fogalma sincs, hogy a tűzoltók 24/48-as szolgálati rendben dolgoznak, de hogy azt sem értik, hogy az itt eltöltött idő alatt a wc-t is kell használni, az már baj. Nálunk a férfi wc csatornahálózata elromlott, elviselhetetlen a bűz. A híradósoknak nincs normális székük, pedig ott is 24 órát ülnek, többszöri hegesztés ellenére sem jó, szívesen cserélnének a megyei igazgatóéval, de tudom, Ő katasztrófavédő és azt nem lehet. Pedig megígérték, hogy kunyerálnak pénzt az önkormányzattól, vagy egy vállalkozótól, de addig is üljünk a ferde széken.
A váci laktanyában hideg van, nem tudja felmelegíteni a fűtési rendszer az épületet. Az egyik vízcső elfagyott, ezt hősugárzóval melegítjük napjában többször, amíg van pénz villanyra. A lyukas ereszcsatornából pont a bejárat elé csöpög a víz, ami ráfagy. A laktanyában 6 szertárkapu van, amiből négy működik távvezérléssel, kettőt a híradósnak kell becsuknia az ügyeletet elhagyva. Ezzel az a gond, hogy hadbíróság jár a híradó elhagyásáért, legalábbis ezzel fenyegetnek minket, bár ez minden tűzoltóságon trendi lett manapság.
Az 1-es szerünkben nem működik a fűtés és a csúcssebesség 80km/h. A 112 rendszer és a TIK miatt eleve 15-18 perc késéssel kapjuk meg a jelzést, jó lenne egy működő tűzoltóautó, hogy siethessünk. Persze a katasztrófavédelem matricáját azonnal ki kell cserélni, ha kiszakad belőle egy darab, most ragasztottuk át az összes autót új matricákkal. Na, azért nem hiába, egy katasztrófavédő tudja hogy kell eladnia magát a jó népnek. A Duna közelsége miatt van két hajónk, ami nem működik, mert nem tudják levizsgáztatni őket. Nincs elég felmosó, vödör, fertőtlenítő, igazából olyan állapotban van a laktanya, hogy amúgy sem lehet tisztaságot tartani. Folyékony szappant havonta kapunk, ami két hétig elég. A konyhát az ÁNTSZ bizonyára bezáratná, rendes szemetesünk sincs. A tűzoltó raktárba nem tudunk bejutni munkaidő után, csak ha kulcsfelvevő bizottságot alakítunk és jegyzőkönyvben rögzítjük, hogy miért. Ez azért érdekes, mert a jelzéstől számított kettő percünk van elhagyni a laktanyát és itt tároljuk a jégről mentő stéget, tömlőket, láncfűrészt, szivattyúkat. Tehát, vagy várnia kell a bajbajutottnak, vagy nem viszünk felszerelést, vagy nem lesz bizottság meg jegyzőkönyv, tehát mindenképp fegyelmi a vége. Nálunk nem csak az idő állt meg 1970-ben, hanem a gondolatok is.
Van pozitívum is. A katasztrófavédők irodáit nagyon jól felújították a tűzoltóktól elvett vendégházban. Ott jó meleg van, működnek a lámpák, nincsenek egerek meg patkányok.
A leírtak miatt van olyan érzése az embernek, hogy nem számít a munkája, itt már rég nem a kárelhárítás a legfontosabb, hanem a cipő tisztasága, a ruha és az ékítmények helye, állapota. Feleltetnek, mint az iskolába, de nem értem minek? A jogszabályokkal nem lehet beavatkozni, főleg nem amiket az OKF-n írnak, csak ezt a felettesek nem látják át, mert nem oda valók. Nem kívánom ide írni ezeket a vezetőket, gondolom ismeri az OKF szervezeti felépítését.
Nemrég arra hívták fel a figyelmet, hogyha valaki jutalmat kap az átvételnél mosolyogjon az igazgató úrra, mert volt valaki aki mogorván merte átvenni és ezt az igazgató úr nehezményezte.
Az egész írásnak a lényege, hogy míg régen 1 olyan ember volt, aki nem ide való és megmérgezte a légkört, az elmúlt 5 évben sokkal több lett és ez nem vezet jóra. Sajnos az OKF-n nincs olyan, aki a vonulós tűzoltókat képviselné, ezért úgy gondolom, hogy hiányosak az értesülései a valós helyzetről.
A nevemet és beosztásomat nem merem vállalni,mert mint írtam a 70-es évek ideológiája ezt gátolja, de ha bármelyik 15-20 éves szolgálati múlttal rendelkező vonulós kollégával elbeszélgetne egyszer, nem hiszem, hogy meghazudtolná a leírtakat.
Tisztelettel:
Egy Pest megyei tűzoltó