Szakszervezetünk a napokban kapott egy megkeresést, amelyben beszámoltatok a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Ellenőrzési Szolgálat Mobil Ellenőrzési Osztály által végzett ellenőrzésről.
A túlnyomásos légzőkészülék használati sajátosságával minden szakállas vonulós tisztában van. 2007-ben jelent meg cikk a munkavédelmi szabályokról, ami nem teljes körű: https://adoc.pub/zemplen-istvan-a-legzkeszlekek-hasznalatanak-munkavedelmi-sz.html, Zemplén István korábbi KOK oktató, vagy 2011-ből Dr. Pántya értekezése http://m.ludita.uninke.hu/repozitorium/bitstream/handle/11410/9694/Teljes%20sz%C3%B6veg%21?sequence=1&isAllowed=y.
Külföldi írás https://firefighternow.com/can-firefighters-have-beards/.
Ha a nem szakmai alapokon született szabályozást (OKF) vesszük alapul, akkor lassan a szakállas sérülteket nem menthetjük ki mentőálarcban. Viccet félretéve, ezt is lehetne szakmai alapon, tudományos, tapasztalati és gyakorlati módon, mindenki számára megfelelően szabályozni.
Sajnos, mindannyian tapasztaltuk már, hogy a MEO ellenőrzések nem töltik be céljukat, teljesen szakmaiatlanok és nem az igazi problémákat tárja fel, hanem csak az állomány megfélemlítése vegzálása a célja.
Az igazi feladatai:
- ellenőrzési hatásköre kiterjed a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi, területi, területi jogállású és helyi szerveire, valamint az önkormányzati és létesítményi tűzoltóságokra;
- az ellenőrzési feladatok követelményrendszerét, általános rendelkezéseit, végrehajtási szabályait, módszertanát a szolgálatvezető által kidolgozott és a főigazgató által jóváhagyott Ellenőrzési és Felügyeleti Szabályzat tartalmazza;
- feladatait a főigazgató által jóváhagyott havi munkaterv alapján végzi;
- biztosítja az ellenőrzések minőségének, hatékonyságának megfelelő színvonalát;
- érvényesíti az ellenőrzés segítő és megelőző jellegét, biztosítja az általánosítható tapasztalatok közreadását, széleskörű hasznosítását;
- a mulasztások, hiányosságok feltárásával segíti a személyes felelősség érvényesítését és a hibák ismétlődésének megakadályozását;
- a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban megállapításokat, ajánlásokat tesz, valamint elemzéseket, értékeléseket készít az ellenőrzött szerv működése eredményességének növelése, érdekében;
- figyelemmel kíséri az ellenőrzött szerv által megtett intézkedéseket;
- büntető-, szabálysértési-, kártérítési- illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekményt, mulasztást vagy hiányosságot haladéktalanul jelenti a szolgálati út betartásával a főigazgató részére, és az általa meghatározottak szerint jár el;
- az ellenőrzések során feltárt szabálytalanságok, törvénysértések tapasztalataira figyelemmel az ellenőrzött szervek vonatkozásában átfogó ellenőrzést vagy téma-vizsgálatot kezdeményez.
- A BM OKF hatáskörébe tartozó ellenőrzések rendjét az Ellenőrzési Szabályzat, a BM OKF Belső Ellenőrzési Kézikönyve, a főigazgató által jóváhagyott éves belső ellenőrzési terv, féléves ellenőrzési és felügyeleti terv, a havi naptári és ellenőrzési terv, valamint a Mobil Ellenőrzési Osztály havi ellenőrzési terve határozza meg.
A szakállviseléssel kapcsolatban a 49/ 2011. Bm rendelet 27. szakaszában találtok leírást.
27. § (1) Tűzesethez, káresethez történő riasztáskor rendszeresített védőöltözet alatt viselhető ruházatról a munkavédelmi, egészségügyi szempontok figyelembevételével az állományilletékes parancsnok határoz.
(2) A katasztrófavédelmi hivatásos állományú olyan ápolt hajat és bajuszt viselhet, amely a védőfelszerelések és eszközök használatában nem akadályozza.
(3) Egyenruhás normába sorolt készenléti jellegű beosztást ellátó katasztrófavédelmi hivatásos állományú szakállt nem viselhet, kivéve, ha beosztásából adódóan, szolgálati feladatainak ellátása során nem használ légzésvédelmi felszerelést és ezt a szolgálati elöljáró engedélyezi.
(4) Vegyes ruhás ruhanormába sorolt katasztrófavédelmi hivatásos állományú részére rövid, ápolt szakáll viselését a szolgálati elöljáró engedélyezheti, ha a katasztrófavédelmi hivatásos állományú életvédelmi felszerelések használatára szolgálati feladatainak ellátása során nem kötelezhető.
Ebben a (3) bekezdés vonatkozik a vonulósokra. Azonban, ha végigolvastátok, akkor látható, hogy a vonulásra kötelezett nem készenléti állományról érdekes módon nincs említés, pedig légzőkészüléket, egyéni védőfelszerelést nekik is használni kell és ismerni is illene. Ilyen beosztások a műszaki biztonsági tiszt, parancsnok, parancsnokhelyettes, őrsparancsnok, tűzoltósági felügyelő, kirendeltségvezető, megyei igazgató, tűzoltósági főfelügyelők és bárki, aki vonulásra kötelezett, vagy tűzoltásvezetésére jogosult. Ezek ismeretében jogos a kérdés, hogy miért vannak kivételek?
Ebben az a furcsa, vagyis dehogy furcsa, inkább megerősít minket abban, hogy valóban fogalma sincs a döntéshozónak, jogszabályalkotónak, hogy mit kell csinálni egy tűzoltás során a kint lévő állománynak, de még arról sincsen, hogy kinek milyen feladatot kell ellátnia, milyen beosztásban.
Most nem rakok fel képeket a katasztrófások 8 órás állományából, hány főnek van szakálla azon beosztásokból, amelyek betöltésével együtt jár a légzésvédelmi eszköz használata.
Ugye őket nem szokta vegzálni ezért Vagner úr és csapata, vagy a tömítettség vizsgálatért?
Na ez mindaddig így lesz, amíg kutyába sem vesznek minket, amíg hagyjuk, hogy az ilyen szakmaiatlan, hozzá nem értő alakok, vagy a bugyiárusból lett tábornokok irányítsanak minket.
Legközelebbi MEO ellenőrzésen meséljétek nekik a szerek állapotáról, a túlmunkáról, az ellentételezés nélküli megbízásokról, teljesítményértékelésről, a műszaki problémákról, ami veszélyezteti vonulás során a testi épségeteket, veszélyezteti a beavatkozásokat, a gumipókozott ajtókról, málhaterekről, létrákról. Mikor a jegyzőkönyvet megírják az ellenőrzésről és az általatok felvetett problémák nem szerepelnek benne, akkor nyugodtan írjatok bele, ezek a jegyzőkönyvek rólatok szólnak.
Valójában ez lenne a dolga a MEO-nak, nem az, amit az elmúlt években művel, mondjuk ehhez érteni is kéne hozzá, nem az ellenőrzés előtt 5 perccel elolvasni egy passzust a szabályzókból, majd számonkérni, azt.
Ha pedig valami probléma merül fel, akkor forduljatok a szakszervezeti jogászokhoz nyugodtan mielőtt a jelentést megírnátok.
HTFSZ Elnökség.