Óriási problémák az arany áron legyártott „Magyar” tűzoltóautókkal.
Már a kezdeteknél is nagy bajok voltak a néhány éve rendszerbe állított „magyar” fejlesztésű tűzoltóautókkal. Ezekről a problémákról szakszervezetünk írt egy összefoglalót, amit az alábbi linken olvashatnak el.
Most újabb problémák adódtak ezekkel a darabonként 130 millió forintba került gépszekerekkel.
Nem tudom, hogy mit szólna hozzá egy kedves vásárló, ha az általa 1-3 éve újonnan megvásárolt autója alvázán törések, repedések jelennének meg? Gondolom, mindenki mélységesen felháborodna, majd valamilyen kártérítést követelne és végül, de nem utolsósorban az életben többé attól a gyártótól nem venne autót.
Információnk vannak róla, hogy az új „magyar” Rába-Renault R16 Heros Aquadux-X 4000 tűzoltóautók segédalvázán repedések, törések jelentek meg. Tudomásunkra jutott az is, hogy az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság utasította az összes megyei igazgatóságot, hogy vizsgáltassák át gépjárművezetőkkel ezeket a típusú tűzoltóautókat és jelezzék, ahol tapasztalják ezt a hibát. Mi is utána kérdeztünk kollégáinknál és ez alapján megállapítható, hogy a fecskendők döntő többségénél valóban megtalálható ez a hiba. Tehát valószínű, hogy típushibáról van szó.
Próbálkoznak a hibát kijavítani úgy, hogy meghegesztik az eltört, elrepedt segédalvázat. Na de ezzel „csak” az a baj, hogy amíg azt a hibát ki nem javítják, amitől ezek a repedések, törések keletkeznek, nem orvosolják, addig újra és újra meg fognak ismétlődni. Nem pont ugyan ott, hanem közvetlenül a javítás mellett. Ezt minden valamire való szakember tudja.
Mitől adódhat ez a probléma? Megpróbálunk segíteni, mert a TŰZOLTÓ segít, ha baj van és a HTFSZ-nek van olyan tagja, aki végzetségénél fogva szakértő, tehát tudunk segíteni. Jó lenne, ha megfogadnák a tanácsainkat.
Ez a hiba adódhat konstrukciós (tervezési) hibából, nem megfelelő anyagok felhasználásából vagy egyszerre mindkettőtől. Tehát a hegesztés nem megoldás mindaddig, amíg a hibát előidéző dolgot meg nem szüntetik. Reméljük, hogy most megfogadják a tanácsainkat a „szakemberek”!
Fontos megemlíteni, hogy a Renault Saurus FS 38 fecskendőn, ami elvileg megegyezik a Rábával „csak” nem Magyarországon gyártották és a 20-22 éves Mercedes fecskendőkön nincsenek ilyen problémák. Na vajon miért??? Ez csak egy úgymond költői kérdés. Mindenki gondoljon, amit akar.
Most már csak abban bízhatunk, hogy minél hamarabb teljesen elrohad ez az igazi „magyar narancs” és tanulva ebből az igen drága leckéből a következő tűzoltóautókat egy nagy múltú és megfelelő tervezői illetve gyártói tapasztalatokkal rendelkező cégtől szerzi majd be az éppen akkor hatalmat gyakorló kormány.
Vidó Attila
HTFSZ Szervezeti alelnök