Tisztelt Tagság!
2018.02.09. én BÉT(Belügyi Érdekegyeztető Tanács) ülésen vettünk részt a Belügyminisztériumban.
Szervezetünket Salamon Lajos Elnök, Bognár László Területi Alelnök, és Vidó Attila Szervezeti Alelnök képviselte.
Az ülést a Belügyminisztérium képviseletében Zsinka András Személyügyi Helyettes Államtitkár Úr nyitotta meg. Üdvözölte a jelenlévő szakszervezeti vezetőket, a munkaadók képviselőit, és a Belügyminisztérium képviselőit, majd átadta a szót Powell Pál úrnak munkavállalói oldal elnökének, aki köszöntője után felolvasta az oldal egyebek napirendi pontjában feltett kérdéseit.
Az első napirendi pont, az Életpálya modell bevezetése utáni megvalósulás tapasztaltairól szólt, különös tekintettel az egészségkárosodás miatt hivatásos szolgálatra alkalmatlanná vált kollégák élethelyzetének megvalósulásának lehetőségeiről szólt.
A Minisztérium részéről Kovácsné Dr. Szekér Enikő Főosztály vezető Asszony tartott tájékoztatást.
A tájékoztatóban elhangzott, hogy az idén is sor kerül az 5% os béremelésre, bár ebben az évben már nem fog mindenki kapni, ugyanis voltak akik már az előző években elérték a bérfejlesztés csúcsát.
Ezek szerint:
– 10.194 fő nem részesül emelésben(5%)
– 8.787 fő részesül 1 és 5 % közötti emelésben
– 32.000 fő kap 5% emelést.
Valamint ebben az évben van lehetőség 2015. év után a fizetési fokozatokban történő előre sorolásokra.Ebben közel 27.000 fő részesült, 7.700 – 19.000 Ft. nagyságrendben.
Az erről szóló parancsok már elektronikus úton érkeznek meg, és eléggé bonyolultak, pont abból kifolyólag, hogy egy évben kap 5% os emelést és fizetésben előresorolást a kolléga. Felhívták a jelen lévő munkáltatók képviselőit, hogy a parancsok értelmezésében a humán osztály munkatársai segítsék a kollégákat.
A Gyes – Gyed időszaka beleszámít a fizetésben előresorolásnál.
Teljesítmény érékelésre 2018.- as évben is 12 milliárd Ft. lesz biztosítva.
A címzetes rendfokozattal kapcsolatosan is lesznek változások, amik kedvezőek lesznek.
Az egészségügyi eljárások során szerzett tapasztalatokat, januártól beépítik a rendszerbe, ezzel is javulni fog a problémák kezelése. A továbbfoglalkoztatás nagy nyomást jelent a munkáltatóknak, valamint megállapítható, hogy az állomány várakozása e tekintetben más volt. A FÜV eljárások száma nem növekedett, a minősítési eljárásoknál történt olyan változás, hogy a korábbi baleseteket figyelembe fogják venni a jövőben. Az állásajánlási és a Becsületbírósági folyamat a jövőben párhuzamos lesz. Szükségesnek tartanak az orvos szakértői vonalon is „finomhangolásokat”.
2017. évben 151 FÜV határozat született, ebből 109 hivatásos kolléga vélt alkalmatlanná. 71 fő esetében indult egészségkárosodási eljárás, 38 fő nem kérte ezt a lehetőséget. 12 fő kért miniszteri mentességet a továbbfoglalkoztatás alól, ebből 8 fő megkapta, 3 fő nem és egy fő tekintetében még folyik a vizsgálat.
Lakhatási támogatásra 2,8 milliárd Ft. állt rendelkezésre, 1001 fő kapott kamatmentes hitelt, ebből 349 fő kapta meg a maximális 5 millió forintot.
Kérdéseinkre válaszolva elhangzott, hogy ebben az időszakban ne várjunk már semmilyen ígéretet, nem szeretnék a következő kormányt nehéz helyzetbe hozni.
Felvetettük többek között, hogy nem minden esetben történt meg az 50% os emelés, a válasz az volt, hogy az ígéretátlag 50% ról szólt!
Azt is felvetettük, hogy a szolgálati időpótlékot jó lenne, ha már ebben az évre elő lehetne hozni, erre azt válaszolták, hogy nagy esély erre nincs, mivel a költségvetésben a számok adott.
A HTFSZ nevében megkérdeztem, hogy az ez évi 5% os emelést az előresorolás után, vagy előtte kapják e meg kollégáink, valamint mi a helyzet azokkal akiknek már 2015 ben lehetőségük lett volna előresorolásra, valamint azokkal akik miniszteri elismerésként kaptak előre sorolást, és most ezt nem veszik figyelembe.
A válaszban az volt a minisztérium képviselőjének kérése, hogy ezeket a kérdéseket a jövőben egy szakértői tárgyalás keretében vessük fel és javasoljuk a jelenlegi rendszer átalakítását.
A második napirendi pont az életpálya modell bevezetése utáni fluktuációs helyzetről és annak tapasztalatairól és megoldási lehetőségeiről szólt.
Zsinka Úr szerint is jól hangzott az 50% os béremelés, de közben a munkáltató piac sem maradt egy helyben, nőtt a minimálbér és ez a rendszerben egy bizonyos fluktuációt gerjesztett.A Belügyminisztérium szerint ezt lehetne azzal kezelni, mint a HSZT pilléreinek szélesebb körű bemutatásával, egységes jogértelmezéssel és joggyakorlattal, a munkakörülmények javításával, a fiatalok beilleszkedésének segítésével és például egy életbiztosítással is.
A szakszervezetek részéről felmerült, hogy nem kaptunk számadatokat arról, hogy ebben a fluktuációban milyen az arány a hivatásos, a közalkalmazotti és a köz tisztviselői állomány között. Manapság már nem csak a fiatalok, hanem az idősebb tapasztalt kollégáink is elhagyják a pályát, már nem hivatásnak tekintik a Tűzoltóságot,Rendőrséget, BV-t, stb.!
elmondtam, hogy a Tűzoltóságoknál is jelentős a leszerelési arány, mire az OKF képviseletében levő Bittmann Tibor Tábornok Úr a következő számadatokat ismertette:
Az OKF létszáma közel 12.000 fő.
Ebből 6996 fő a végrehajtói állomány.
2015 ben 120 fő, 2106 ban 105 fő, 2017 ben 135 fő szerelt le!
Jelenleg 401 üres hely van , de ebben az évben most februárban lesz az oktatási intézményekből 125 fő kibocsájtása, valamint erre az évre tervezik még 131 fő beiskolázását, majd további 130-050 fő beiskolázását.
A gépjármű vezetői hiány pótlására 300 fő képzését tervezik.
Valamint kérdésemre valóban megerősítette, hogy az alapképzés alatti bérek is emelkedni fognak.
Válaszunkban kiemeltem, hogy a másodállások szigorításával, valószínűsíthető, hogy nőni fog a leszerelők száma.
Bognár László Alelnök Úr hozzászólásában elmondta, hogy a szervezetünk honlapján megjelent írásokra reagálva a Vas megyei napilapban is megjelent egy cikk, mely szerint nincs Vas megyében létszámhiány: Ennek Alelnök Úr is nagyon örült, csak az a baj, hogy ezt a cikket éppen egy másik Tűzoltóságon olvasta, ahová éppen a létszámhiány miatt lett vezényelve.
Megjegyeztem, hogy a 401 fős hiány lehet sok is és kevés is, de mindenesetre ha az átalakítás előtti időt nézzük akkor sok, ha az utáni időt, akkor lesz ez majd több is!
Illetményalap emelésére csak később látnak lehetőséget, ebben a költségvetési ciklusban nem.
Kafetéria módosítási javaslatainkra azt a választ kaptuk, hogy bizonyos ágazati törvények szűkítik a felhasználási lehetőségeket.
Bankszámla költség emelése: arra a felvetésünkre, hogy vannak Minisztériumok, ahol havi 1000 Ft. ot térítenek, az volt a válasz, hogy a Belügyminisztériumnak a jelenlegi létszám mellett erre az összegre van lehetősége.
A túlórák pénzbeni megváltására volt egy javaslat, hogy egyedi eljárás keretén belül a központi forrásból legyen kifizetve, így nem terhelné az egyes szervek költségvetését.
A bértábla módosítására nem látnak esélyt, sem a BM, sem a központi költségvetésben nincs rá forrás, akár csak a szolgálati időpótlék idén történő bevezetésére!
Javasoltuk a rekreációs szabadság újból történő bevezetését, valamint egy új BM kórház kialakítását, valamint BM nyugdíjas otthonok létrehozását.
Felvetettük az elektronikus ügyintézés nehézkességét, melyre azt a választ kaptuk, hogy folyamatosan dolgoznak a rendszer korszerűsítésén.
Végül kértük a szakszervezeti jogok újbóli áttekintését és felülvizsgálatát.
A válaszokban szinte mindig oda lyukadtunk ki, hogy ebben a ciklusban ezeknek a dolgoknak a változtatására már nincs lehetőség, tároljuk ezeket a kérdéseket, kéréseket, és a következő kormányzati ciklusban kezdeményezzünk ezekről tárgyalásokat.
Zsinka András Helyettes Államtitkár Úr megköszönte az oldal eddigi munkáját sok sikert, kitartást kívánva a szakszervezeteknek.
Tisztelettel: Salamon Lajos elnök.