Tisztelt HTFSZ tagság!
A közelmúltban lezárult egy gépjárművezetőként szolgálatot teljesítő tűzoltó kolléga büntetőpere a Kaposvári Törvényszék Katonai Tanácsa előtt.
A tűzoltó kolléga a szerkocsival riasztáshoz indult. Útközben az egyik nagyváros forgalmas kereszteződésében (ahol éppen akkor egyáltalán nem volt gépjárműforgalom) ütközött egy neki jobbról érkező személygépjárművel. A tűzoltóautó a kereszteződést 38-43 km/h sebességgel közelítette meg, tilos jelzés mellett. Minden megkülönböztető jelzést használt.
A kereszteződéstől kb. 23-25 méterre jártak, amikor a sarkon lévő épület takarásából előbukkant a sértett által vezetett gépjármű, melynek sebessége 43-46 km/h volt, és zöld jelzésnél haladt.
A sértetti gépjármű részéről egyáltalán nem volt rögzíthető féknyom, a tűzoltó gépjármű ugyanakkor vészfékezésbe kezdett, de az összeütközést már nem tudta elkerülni. Az ütközés következtében a sértett súlyos sérülést szenvedett el.
A bíróság a vádlottat bűnösnek mondta ki közúti baleset gondatlan okozásának vétségében, és 1 évre próbára bocsátotta. A próbára bocsátás azt jelenti, hogy a bíróság nem szab ki marasztaló szankciót, de amennyiben a próbára bocsátás időtartama alatt a vádlott újabb bűncselekményt követ el, akkor a korábbi (el nem bírált) cselekményt is el fogja bírálni.
A bűnösséget a bíróság azért állapította meg, mert a KRESZ szerint a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője a közúti jelzéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha MEGGYŐZŐDÖTT arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy nem elég bízni abban, hogy elsőbbségem van, hanem meg is kell győződni arról, hogy ezt mások meg is adták!
Gyakorlati tanácsom a gépjárművezetők számára az, hogy a kereszteződést a megkülönböztető jelzések együttes használata esetén is csak olyan sebességgel közelítsék meg, hogy BÁRMILYEN esetben meg tudjanak állni, még akkor is, ha az égből eléjük pottyan egy betontömb.
Az ügyben egyértelmű sikerként könyvelhető el, hogy a bíróság nem szabott ki ítéletet (nem alkalmazott szankciót), ugyanakkor a gépjárművezetőnek számítania kell a sértett esetleges kártérítési igényére!
Dr. Hortobágyi Tibor ügyvéd