13 és fél év – ennyi a katasztrófavédelemnél szolgálatban lévő járművek, tűzoltógépjárművek átlagéletkora. Vannak köztük új darabok, de akadnak 30 évesnél idősebb matuzsálemek is. És nem csak a koruk nagyon különböző: a tűzoltók több tucat típust használnak. Kedden kapott két új, hazai fejlesztésű és gyártású tűzoltóautót a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság.
Hajdu Márton hangsúlyozta: a tűzvédelmet, a műszaki mentést, az elsődleges beavatkozást minden esetben tudják garantálni, a járművek magas átlagéletkora nem veszélyezteti a biztonságos működést.
– Elég tartalék van a rendszerben. Ha egy jármű meghibásodik, átcsoportosítással azonnal meg lehet oldani a pótlást – tette hozzá.
A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete szerint azért nincs minden rendben.
– Régebben általános volt, hogy minden tűzoltóság rendelkezett tartalék gépjárműfecskendővel, és nem volt ritka a nagy parancsnokságokon több tartalék sem. Manapság viszont előfordul, hogy csak egy-két tartalék autó van megyénként, de arra is volt már példa, hogy egyik megyéből a másikba kölcsön kellett adni – mondta Vári Tamás alelnök.
– Szintén új jelenség az önkéntes tűzoltó egyesületek járműveinek bevonása a hivatásos készenléti szolgálatba. Persze, ha ez tapasztalatszerzés miatt van, a készenléti szerállomány fölötti pluszként, akkor nincs probléma. De egy nem ellenőrzött szervizhátterű gépjármű hivatásos szolgálatba állítása veszélyes is lehet – magyarázta Vári Tamás.
A szakszervezet szerint az is probléma, hogy jelenleg a gépjárműveket a BM HEROS Zrt. mint kizárólagos szakműhely javíthatja, ám azok egyre több időt töltenek a szerviz udvarán, mire elkészülnek.